Search for collections on Repository Universitas Sulawesi Barat

THE INFLUENCE OF ENGLISH COMIC AS MEDIA ON IMPROVING STUDENTS' READING COMPREHENSION OF RECOUNT TEXT AT SMA NEGERI 1 BAMBANG

Weltri, Weltri (2025) THE INFLUENCE OF ENGLISH COMIC AS MEDIA ON IMPROVING STUDENTS' READING COMPREHENSION OF RECOUNT TEXT AT SMA NEGERI 1 BAMBANG. Diploma thesis, Universitas Sulawesi Barat.

[thumbnail of Weltri-File skripsi.pdf] Text
Weltri-File skripsi.pdf
Restricted to Repository staff only until 12 November 2027.

Download (4MB)
[thumbnail of Weltri-File skripsi (pdf.io).pdf] Text
Weltri-File skripsi (pdf.io).pdf

Download (474kB)

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh media komik Bahasa Inggris dalam meningkatkan pemahaman membaca siswa dalam teks recount. Penelitian ini dilaksanakan di SMA Negeri 1 Bambang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain quasi-eksperimen. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas X1 sebagai kelas ekperimen dan kelas X2 sebagai kelas Kontrol yang masing-masing berjumlah 22 siswa. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan tes yang terdiri dari pre-test dan post-test untuk mengukur peningkatan pemahaman membaca siswa tentang teks recount dan angket yang digunakan untuk mendapatkan informasi mengenai persepsi siswa setelah menggunakan media komik Bahasa Inggris. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan media komik dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa yang dapat dilihat pada hasil rata-rata skor post-test sebesar 79,04 lebih tinggi dari rata-rata skor pre-test sebesar 58,72. Hasil uji paired sample t-test menunjukkan nilai signifikansi sebesar 0,000, yang lebih kecil dari 0,05. Ini menunjukkan bahwa
H0 ditolak dan H1 diterima. Adapun persepsi siswa berpikir positif tentang penggunaan media komik, dapat dilihat dari nilai rata-rata sebesar 83%. Berdasarkan hasil diatas, peneliti menyimpulkan bahwa penggunaan media komik dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa di SMA Negeri 1 Bambang.
The purpose of this research is to determine the influence of English comic media in improving students' reading comprehension in recount text. This research was conducted at SMA Negeri 1 Bambang. This research uses a quantitative approach with a quasi-experimental design. The samples in this research were students of class X1 as the experimental class and class X2 as the control class, each consisting of 22 students. Data collection was carried out used tests consisting of pre-test and post-test to measure the improvement of students' reading comprehension of recount text and questionnaire used to obtain information about students' perception after using English comic media. The results of this research indicate that the use of comic media can improve students' reading comprehension, which can be seen in the average post-test score of 79.04, higher than the average pre-test score of 58.72. The paired sample t-test show a significant value of 0.000, which is less than 0.05. This shows that H0 is rejected H1 is accepted. As for students' perceptions, they think positively about the use of comic media, which can be seen from average score of 83%. Based on the results above, the researcher concludes that the use of comic media can improve students' reading comprehension at SMA Negeri 1 Bambang

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Media komik, Pemahaman Membaca, Teks Recount Comic Media, Reading Comprehension, Recount Text
Subjects: FAKULTAS ILMU KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
FAKULTAS ILMU KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Chaeril Anwar
Date Deposited: 27 Nov 2025 05:37
Last Modified: 27 Nov 2025 05:37
URI: https://repository.unsulbar.ac.id/id/eprint/2427

Actions (login required)

View Item
View Item