Search for collections on Repository Universitas Sulawesi Barat

THE IMPLEMENTATION OF “READTOME” APPLICATION TO IMPROVE THE STUDENTS’ READING NARRATIVE TEXT

AGITHA RAMADHANI, RIASANG (2025) THE IMPLEMENTATION OF “READTOME” APPLICATION TO IMPROVE THE STUDENTS’ READING NARRATIVE TEXT. Diploma thesis, Universitas Sulawesi Barat.

[thumbnail of agitha skripsi (Autosaved) (7).pdf] Text
agitha skripsi (Autosaved) (7).pdf
Restricted to Repository staff only until 8 October 2027.

Download (7MB)
[thumbnail of agitha skripsi (Autosaved) (7) (pdf.io).pdf] Text
agitha skripsi (Autosaved) (7) (pdf.io).pdf

Download (913kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil implementasi aplikasi "ReadToMe" sebagai alat bantu dalam penerapan kelancaran membaca menggunakan teks naratif sebagai bahan ajar, sekaligus untuk mengukur motivasi siswa setelah penggunaan aplikasi tersebut. Untuk mencapai tujuan ini, penelitian menggunakan metode kuantitatif dengan desain eksperimental, data dikumpulkan melalui tes kelancaran membaca (pre-test dan post-test) untuk mengukur hasil belajar, dan melalui kuesioner untuk mengevaluasi motivasi siswa. Hasil penelitian menunjukkan
bahwa implementasi aplikasi "ReadToMe" dengan teks naratif secara signifikan meningkatkan kelancaran membaca siswa; hal ini dibuktikan dengan perbandingan nilai rata-rata post-test kelas eksperimen yang mencapai 76.00, jauh lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol yang hanya 56.77. Konsistensi peningkatan ini didukung oleh nilai N-Gain pada kelas eksperimen sebesar 0.5484, berbanding terbalik dengan kelas kontrol yang hanya 0.2015. Selain itu, implementasi aplikasi "ReadToMe" juga menunjukkan motivasi siswa yang sangat tinggi dalam
penggunaannya, dibuktikan dengan hasil analisis kuesioner yang mencapai 92.30%. Secara keseluruhan, data dari tes dan kuesioner mengarah pada kesimpulan bahwa aplikasi "ReadToMe" adalah alat yang sangat efektif untuk meningkatkan kelancaran membaca dan motivasi siswa, sebab kombinasi teknologi interaktif dan teks naratif terbukti lebih unggul daripada metode tradisional. Implikasi dari penelitian ini adalah untuk mendorong para guru mengintegrasikan aplikasi "ReadToMe" ke dalam pembelajaran di sekolah, dan temuan ini secara khusus memberikan bukti empiris yang kuat mengenai efektivitas penggunaan aplikasi teknologi dalam meningkatkan keterampilan membaca siswa, yang diharapkan
dapat menginspirasi pengembangan dan penerapan metode pembelajaran inovatif lainnya yang memanfaatkan teknologi di masa depan.
This study aims to determine the results of implementing the “ReadToMe” application as a tool improve reading fluency using narrative texts as teaching materials, as well as to measure student motivation after using the application. To achieve this objective, this study used a quantitative method with an experimental design. Data were collected through reading fluency tests (pre-test and post-test) to measure learning outcomes and through questionnaires to evaluate student motivation. The results show that the implementation of the “ReadToMe” application improves the students' reading narrative text; this is evidenced by the comparison of the average post-test scores of the experimental class, which reached 76.00, much higher than the control class, which only scored 56.77. This consistent improvement was supported by the N-Gain score in the experimental class of 0.5484, in contrast to the control class, which only scored 0.2015. In addition, the implementation of the “ReadToMe” application motivated the students’ reading narrative text, showing very high student motivation, as evidenced by the questionnaire analysis results, which reached 92.30%. Overall, data from tests and questionnaires lead to the conclusion that the “ReadToMe” application is an effective tool for improving students' reading fluency and motivation, because the combination of interactive technology and narrative text has proven to be superior to traditional methods. The implication of this study is to encourage teachers to integrate the “ReadToMe” application into school learning, and these findings specifically provide strong empirical evidence regarding the effectiveness of using technology applications in improving students' reading skills, which is expected to inspire the development and application of other innovative learning methods that
utilize technology in the future.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Aplikasi ReadToMe; Kelancaran Membaca; Teks Naratif; Motivasi. ReadToMe Application; Reading Fluency; Narrative Text; Motivation.
Subjects: FAKULTAS ILMU KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Chaeril Anwar
Date Deposited: 25 Nov 2025 04:04
Last Modified: 25 Nov 2025 04:04
URI: https://repository.unsulbar.ac.id/id/eprint/2417

Actions (login required)

View Item
View Item