MUH. IKHWAN, MUBARAK (2025) THE EFFECT OF USING ANDROID-BASED ENGLISH CROSSWORD PUZZLES IN IMPROVING VOCABULARY MASTERY AT SMP NEGERI 5 TINAMBUNG. Diploma thesis, UNIVERSITAS SULAWESI BARAT.
![[thumbnail of Skripsi Complete CD.pdf]](https://repository.unsulbar.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Skripsi Complete CD.pdf
Restricted to Repository staff only
Download (4MB)
![[thumbnail of Skripsi Complete CD (pdf.io).pdf]](https://repository.unsulbar.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Skripsi Complete CD (pdf.io).pdf
Download (890kB)
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menggunakan Media Pembelajaran Crossword Puzzle berbasis Android untuk Kelas VIII C SMP Negeri 5 Tinambung Tahun Ajaran 2024/2025. Mengetahui keefektifan Media Pembelajaran Crossword Puzzle berbasis Android. Mengetahui penilaian siswa mengenai penggunaan Media Pembelajaran Crossword Puzzle berbasis Android. Penelitian ini menggunakan desain pre-experimental dengan metode kuantitatif. Teknik simple random sampling digunakan untuk memilih 14 siswa dari populasi sebanyak 68 siswa. Instrumen penelitian melibatkan tes pilihan ganda dan matching untuk menilai penguasaan kosakata, sedangkan kuesioner digunakan untuk mengetahui tanggapan siswa terhadap teka teki silang. Hasil dari kedua instrumen tersebut dianalisis untuk mengetahui keefektifan antara teka teki silang dan penguasaan kosa kata siswa kelas 2 di SMP Negeri 5 Tinambung. Penelitian ini mengungkapkan beberapa temuan. Pertama, teka-teki silang meningkat setelah melakukan treatment. Kedua, penguasaan kosa kata siswa meningkat setelah melakukan treatment. Terakhir, hasil penelitian menunjukkan adanya keefektifan yang signifikan penguasaan kosakata dengan menggunakan metode teka-teki silang siswa kelas kedua di SMPN 5 Tinambung, keefektifan tersebut berdasarkan tabel t perbandingan antara >(10,78>2.160) dengan menggunakan rumus degree of freedom.
This study aims to investigate the effect of crossword puzzles on vocabulary mastery of 2nd-grade students at SMPN 5 Tinambung, where the researcher administered tests, treatments, and questionnaires to students in English language learning. This study employed a pre-experimental design with a quantitative approach. Simple random sampling was used to select 14 students from a population of 68 students. The research instruments involved multiple-choice tests and matching tests to assess vocabulary mastery, while questionnaires were used to determine students' responses to crossword puzzles. The results of both instruments were analyzed to determine the effectiveness of crossword puzzles on vocabulary mastery of 2nd-grade students at SMPN 5 Tinambung. This study revealed several findings. Firstly, crossword puzzles increased after treatment. Secondly, students' vocabulary mastery improved after treatment. Lastly, the results showed a significant effectiveness of vocabulary mastery using crossword puzzle method among 2nd-grade students at SMPN 5 Tinambung, based on the t-table comparison (10.78 > 2.160) using the degree of freedom formula.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | teka teki silang, penguasaan kosa kata, efek teka silang terhadap penguasaan kosakata. crossword puzzles, vocabulary mastery, effect of crossword puzzles on vocabulary mastery. |
Subjects: | FAKULTAS ILMU KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Bahasa Inggris |
Divisions: | Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
Depositing User: | Unnamed user with email aryatiunsulbar@gmail.com |
Date Deposited: | 08 Sep 2025 02:44 |
Last Modified: | 08 Sep 2025 02:44 |
URI: | https://repository.unsulbar.ac.id/id/eprint/2330 |