Search for collections on Repository Universitas Sulawesi Barat

AN INVESTIGATION OF STUDENTS' PERFORMANCES IN COLLABORATIVE ENGLISH WRITING USING GOOGLE DOCS AT SENIOR HIGH SCHOOL OF 1 CAMPALAGIAN

NURUL, MAULIDA (2025) AN INVESTIGATION OF STUDENTS' PERFORMANCES IN COLLABORATIVE ENGLISH WRITING USING GOOGLE DOCS AT SENIOR HIGH SCHOOL OF 1 CAMPALAGIAN. Diploma thesis, UNIVERSITAS SULAWESI BARAT.

[thumbnail of NURUL MAULIDA SKRIPSI JILID - for cd[1].pdf] Text
NURUL MAULIDA SKRIPSI JILID - for cd[1].pdf
Restricted to Repository staff only

Download (3MB)
[thumbnail of NURUL MAULIDA SKRIPSI JILID - for cd[1] (pdf.io).pdf] Text
NURUL MAULIDA SKRIPSI JILID - for cd[1] (pdf.io).pdf

Download (768kB)

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki performa siswa dalam menulis bahasa Inggris secara kolaboratif menggunakan Google Docs. Subjek penelitian ini adalah 32 siswa kelas XI di SMAN 1 Campalagian. Penelitian ini menggunakan pendekatan metode campuran (mixed-method) dengan desain sequential explanatory. Instrumen yang digunakan meliputi tes menulis (pre-test dan posttest), Wawancara. Tes menulis dilakukan untuk mengukur performa menulis siswa sebelum dan sesudah penerapan penulisan kolaboratif dengan Google Docs. Wawancara digunakan untuk menggali persepsi siswa terhadap penggunaan Google Docs dalam proses pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan yang signifikan pada performa menulis siswa setelah perlakuan. Nilai post-test meningkat dibandingkan nilai pre-test. Selain itu, siswa menunjukkan persepsi positif terhadap Google Docs, karena membantu mereka dalam berbagi ide, berkolaborasi secara langsung, dan merevisi tulisan dengan lebih efektif. Dapat disimpulkan bahwa Google Docs merupakan alat yang efektif untuk meningkatkan performa siswa dalam penulisan bahasa Inggris secara kolaboratif.
The purpose of this research is to investigate students‟ performance in collaborative
English writing using Google Docs. The subject of this research was a group of 32 eleventh-grade students at SMAN 1 Campalagian. This study applied a mixedmethod approach with a sequential explanatory design. The instruments used were writing tests (pre-test and post-test), Interviews. The writing tests were conducted to measure students‟ writing performance before and after the implementation of
collaborative writing using Google Docs. Interviews were used to explore students‟ perceptions toward the use of Google Docs in the learning process. The results showed that there was a notable improvement in students‟ writing performance after the treatment. The post-test scores increased compared to the pre-test scores. In addition, the students expressed positive perceptions toward Google Docs, stating that it helped them share ideas, collaborate in real time, and revise their writing more effectively. It can be concluded that Google Docs is an effective tool for enhancing students‟ performance in collaborative English writing.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Penulisan Kolaboratif, Google Docs, Performa Siswa, Persepsi.
Subjects: FAKULTAS ILMU KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
FAKULTAS ILMU KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Unnamed user with email aryatiunsulbar@gmail.com
Date Deposited: 11 Aug 2025 03:50
Last Modified: 11 Aug 2025 03:50
URI: https://repository.unsulbar.ac.id/id/eprint/2220

Actions (login required)

View Item
View Item