Nur Hatimah, Nur Hatimah (2025) IMPROVING STUDENTS’ VOCABULARY MASTERY USING FLASHCARD AT SMA NEGERI 3 MAJENE. Diploma thesis, UNIVERSITAS SULAWESI BARAT.
![[thumbnail of skripsi Nur Hatimah ok-3 (2).pdf]](https://repository.unsulbar.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
skripsi Nur Hatimah ok-3 (2).pdf
Restricted to Repository staff only
Download (2MB)
![[thumbnail of skripsi Nur Hatimah ok-3 (2) (pdf.io).pdf]](https://repository.unsulbar.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
skripsi Nur Hatimah ok-3 (2) (pdf.io).pdf
Download (939kB)
Abstract
Penelitian ini ditulis untuk mengungkapkan apakah pengajaran kosakata dengan menggunakan kartu flash dapat meningkatkan penguasaan kosakata siswa dan untuk mendeskripsikan situasi kelas ketika kartu flash diimplementasikan dalam kelas pemahaman. penelitian tindakan kelas ini dilakukan pada siswa SMAN 3 Majene. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus. Data kuantitatif diperoleh dari tes dan kuesioner. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa (1) flash card dapat meningkatkan penguasaan pemahaman siswa dalam semua aspek, yaitu (a) makna: siswa dapat memahami dan menghafal makna kata; (b) pengucapan: siswa dapat mengucapkan kata dengan benar; (c) pengejaan: siswa dapat menulis kata; (d) penggunaan: siswa dapat menggunakan kata dalam kalimat sederhana. (2) flash card dapat meningkatkan situasi kelas dalam pembelajaran bahasa inggris. Berdasarkan wawancara,observasi analisis dokumen, dan hasil tes, siswa mengalami peningkatan
penguasaan pemahaman. siswa dapat belajar pemahaman dengan lebih mudah dari sebelumnya. Mereka dapat menghafal dan memahami kata-kata bahasa inggris dengan mudah. Ketika flashcard digunakan, pada siklus pertama dan kedua siswa antusias mengikuti kegiatan pemebelajaran. Siswa juga aktif sebagai anggota kelompok saat mengerjakaan tugas kelompok. Terbukti dari data observasi bahwa aktivitas diluar
kegiatan pembelajaran diminimalisir. Hasil nilai tes menunjukkan adanya peningkatan prestasi belajar siswa. Melalui pengajaran bahasa inggris dengan menggunakan flash card. Para siswa menjadi terlibat aktif dalam semua kegiatan kelas. Dan terbukti dari hasil kuestioner bahwa pertanyaan mengenai pendapat siswa tentang media flashcard bahwa hasil jawaban siswa lebih tertarik dan terbukti efektif dalam meningkatkan berbagai aspek seperti kosakata, pemahaman bacaan. Dari temuan penelitian ini, peneliti menyarankan agar guru bahasa inggris menerapkan kosakata untuk membantu siswa meningkatkan penguasaan kosakata mereka.
This research was written to reveal whether teaching vocabulary using flashcards can improve students’ vocabulary mastery and to describe the classroom situation when flashcards are implemented in comprehension classes. This classroom action research was conducted in students SMAN 3 Majene. This research was carried out in two cycles. Quantitative data was obtained from test, and questionnaire. The results of this research reveal that (1) flash cards can improve students’ mastery of understanding in all aspects; they are ( a) meaning: students can understand and memorize the meaning of words; (b) pronunciation: students can pronounce words correctly; ( c) spelling: students can write words; (d) usage: students can use words in simple sentences. (2) flash cards can improve the classroom situation in learning English. Based on interviews, observations, document analysis, and test results, students experience
increased mastery of understanding. Students can learn comprehension more easily than before. They can memorize and understand English words easily. When flashcards were used, in the first and second cycles students enthusiastically participated in learning activities. Students are also active as group members when doing group assignments. It is proven from observation data that activities outside of
learning activities are minimized. The test score results show an increase in student learning achievement. Through teaching English using flash cards. The students become actively involve d in all class activities. And it is evident from the result of the
questionnaire that the question regarding students’ opinions about flashcards media that the results of students’ answers are more interested and proven effective in improving various aspects such as vocabulary, reading comprehension. From the findings of this research, researchers suggest that English teachers apply vocabulary to help students improve their vocabulary mastery.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kartu Flash, Penguasaan Kosakata, Penelitian Tindakan Kelas. Flashcards, Vocabulary Mastery, Research Classroom Action. |
Subjects: | FAKULTAS ILMU KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Bahasa Inggris |
Divisions: | Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
Depositing User: | Unnamed user with email aryatiunsulbar@gmail.com |
Date Deposited: | 04 Aug 2025 03:04 |
Last Modified: | 04 Aug 2025 03:04 |
URI: | https://repository.unsulbar.ac.id/id/eprint/2203 |