Search for collections on Repository Universitas Sulawesi Barat

THE EFFECTIVENESS OF TEACHING VOCABULARY BY USING PUPPET AT FIRST GRADE OF SMPN 3 PAMBOANG

NUR ARINDA, NUR ARINDA (2024) THE EFFECTIVENESS OF TEACHING VOCABULARY BY USING PUPPET AT FIRST GRADE OF SMPN 3 PAMBOANG. Diploma thesis, Universitas Sulawesi Barat.

[thumbnail of NUR ARINDA.pdf] Text
NUR ARINDA.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)
[thumbnail of NUR ARINDA_organized.pdf] Text
NUR ARINDA_organized.pdf

Download (604kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan penguasaan kosakata siswa kelas VII di SMPN 3 PAMBOANG dengan menggunakan boneka.Umumnya penggunaan Boneka sebagai alat bantu mengajar terutama ditujukan untuk meningkatkan proses pengajaran agar lebih memotivasi dan menarik bagi siswa. Mengajar dengan menggunakan Boneka akan lebih menarik. Penelitian ini dilaksanakan di SMPN 3 PAMBOANG, populasi penelitian ini adalah siswa kelas VII A SMPN 3 PAMBOANG Tahun Pelajaran 2023/2024. Jumlah sampel terdiri dari 58 siswa. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan pre-experimental design pre-test and post-test, yaitu pengaruh perlakuan dinilai dengan selisih antara nilai pre-test dan post-test. Untuk mengumpulkan data, peneliti menggunakan instrumen tes yang terdiri dari pre-test dan post-test. Berdasarkan analisis, peneliti menemukan bahwa dengan menggunakan boneka dalam pembelajaran Bahasa Inggris mampu meningkatkan penguasaan kosakata. Penguasaan kosakata siswa meningkat secara signifikan dengan melihat nilai rata-rata pre-test adalah . Pada akhir pembelajarandengan menggunakan Boneka untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa meningkat setelah diberikan perlakuan. Nilai rata-rata pos-test adalah 34. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai setelah pemberian perlakuan lebih tinggi dibandingkan sebelum perlakuan.Uji independent sample T-test menunjukkan bahwa sig 2 tailed 0,000) < 0,05, sehingga nilai T-test lebih kecil dari sig. Nilai 0,05 maka dapat dikatakan bahwa hipotesis alternatif (H1) diterima sedangkan tanpa (H0) ditolak. Pembelajaran menggunakan Puppet tampaknya signifikan dalam peningkatan penguasaan kosakata siswa. Dapat
disimpulkan bahwa perlakuan telah efektif.

This study aimed to determine the improvement of VII A grade students vocabulary mastery in SMPN 3 PAMBOANG through the puppet. Puppet as a tool is mainly intended to improve the teaching process to make it more motivating and interesting for students. Teaching by using puppet was be more interesting. This research was conduct at the SMPN 3 PAMBOANG. The population of this study was class VII A of 30 students. To collect data the researcher used a pre-experimental design pre testpost test, namely the effect of treatment which was assessed by the difference in values between the pre testpost test. To collect data the researcher use a test instrument consisting pre testpost test. Based on the analisys, the researcher found that by using puppet in learning English, it was able to improve the vocabulary mastery. The students vocabulary
mastery improved sugnificantly by looking at the mean score of the pre testwas .at the end of the lesson, using puppet to improve students vocabulary achievement increased after being given treathment. The average post test score was 34,2. The result showed that the score after administration was higher than before. The average value of the t-test of students learning out comes is .the independent sample T-test showed that sig tailed 0.000)<0.05, so the t-test value was smaller than sig. value of 0.05, it can be said the alternative hypothesis (H1) is accepted while without (H0) is rejected. Learning English vocabulary it can be said the
treathment has been effective

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Efektivitas pengajaran kosakata dengan menggunakan boneka dpada siswa kelas 1 SMPN 3 Pamboang
Uncontrolled Keywords: Penguasaan Kosakata, Boneka
Subjects: FAKULTAS ILMU KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Unnamed user with email Nurhasyim@gmail.com
Date Deposited: 02 May 2025 03:10
Last Modified: 02 May 2025 03:10
URI: https://repository.unsulbar.ac.id/id/eprint/1769

Actions (login required)

View Item
View Item